Српски језички атеље > Спојено и одвојено писање
Врлодобар
Бруни:
С мејла:
--- Цитат ---Поштовани,
У правописном речнику најновијег издања Правописа под одредницом "оцене" пише Врлодобар, код Клајна је то одвојено. Постоји ли објашњење због чега треба писати састављено?
--- Крај цитата ---
Vukvuk:
Zato što je to posebna reč i sa fonološke i sa morfosintaksičke i sa semantičke tačke gledišta: ima jedinstven akcenat (vȑlodobar prema vȑlo dòbar), nedeljiva je (On je vrlodobar > Vrlodobar je prema On je vrlo dobar > Vrlo je dobar) i ima posebno značenje (vrlodobar je neko ko ima školski uspeh između 3,51 i 4,50).
Belopoljanski:
Није тема, али зар не беше између 3,50 и 4,49?
Vukvuk:
Moguće. [pardon]
(I izgleda da pridev dobar ima silazni akcenat.)
J o e:
Јесте: 3,5–4,49. И силазни је акцент: до̏бар (али до̀бра-до̀бро).
Међутим, акценат те изворне синтагме није увек један: у западнијим крајевима сам чуо и вр̏ло до̏бар (тамо имају и /до̏бар да̑н/, према уобичајеном /добарда̑н/), а вероватно би између тога могли да уметну и енклитику (не знам засигурно). Правописци су се вероватно водили већинским изговором.
Семантички, врлодобар / врло добар није само онај с датим просеком оцена (то је најсведенији формални критеријум). Та оцена подразумева у ствари следеће компоненте:
--- Цитат: Правилник о оцењивању у средњој школи ---Оцену врло добар (4) добија ученик:
1) који је у целини усвојио основна знања, умења и вештине и усвојио више од половине проширених, односно продубљених знања, умења и вештина, а према програму предмета;
2) чија су знања, умења и вештине на нивоу самосталне репродукције, разумевања и примене, односно који:
- уочава битно,
- лако разуме, закључује и репродукује чињенице, дате дефиниције и законитости,
- критички анализује постојеће чињенице и формулише правила,
- лако се усмено и писмено изражава,
- испољава активност на већини часова у идејама, решењима на нов начин,
- самостално и уз помоћ наставника практично примењује знања, умења и вештине у истим и сличним ситуацијама,
- испољава интересовања и упорност у савлађивању предвићених садржаја програма;
3) који је овладао предвиђеним психомоторним умењима и вештинама у руковању средствима и техникама рада на нивоу самосталне примене.
--- Крај цитата ---
Дакле, то је само терминолошка употреба једне синтагме, која не мора ићи у прилог спојеном писању. Друга је ствар губљење семантичке везе између изворне синтагме и ове (против регуларног прихватања тог губљења говорио сам на В., треба да нађем).
Навигација
[0] Списак порука
[#] Следећа страница
Пређи на пуно издање