Ја мислим да лекција о молу уопште није глупа. Деца треба да прочитају и разумеју прочитано, а наставник је ту да да даља објашењења и заинтересује децу, па ће она написати понешто и у свеску и одатле научити како се мери маса супстанција те шта је један мол масе. Неће ваљда учити ове стихове напамет. Такође, ако имају икаква знања из хемије из седмог разреда (шта је атом итд.), укапираће да се ово надовезује на то. Мој је уџбеник хемије био далеко сувопарнији, па ми ништа није фалило да научим шта и зашто. Чак смо и тих деведесетих имали неку лабораторију у кабинету хемије основне школе, и наставница је изводила огледе, па нам је понешто и остало у глави. Знали смо да разликујемо и врсте једињења на основу хемијских формула.
А ако неком ово није јасно… Разговарају атом и вага. Атом: „Ја сам ситан, али битан. Ако цупнем ако скочим на један од та два таса, хоћеш ли ми тада рећи колика је моја маса? Одважи па кажи.“ — Дакле, атом је преситна честица материје па му се не може маса измерити директно. Вага: „Ја знам да си битан, ал’ си много ситан. Моја радња зна се, мерим веће масе. Ти си мали, дружина ти фали.“ — Иди „зови“ још атома па да вас измерим заједно и кажем вам колика вам је маса. Атом: „Моја дружина је већа од батаљона, има нас 0,6 јоталиона. Авогадров број се мери, ти си вага па провери.“ — Онда напишу шта је јоталион а наставник који није дебил објасни да се то не користи свакодневно, већ се користи скраћени запис 10 на 24. степен. „Ако није неки фол, тачно вас је један мол. Скочите на леви тас, мерим вас за тили час.“ У врху лекције стоји шта је један мол: Количина супстанце која садржи онолико честица колико атома има у 12 грама угљениковог изотопа 6Ц12. Број атома је 6,023 × 1023 и назива се Авогадров број. Онда деца која нису дебили треба да питају: А зашто баш тог изотопа угљеника? Наставник који није дебил каже: Зато што је метар — метар. Тако је одлучено и узима се као мера. То је довољно деци у осмом разреду, коју иоле нешто занима и која не бубају напамет, да науче основе хемије.
Šomi, da li se metar deci prezentuje kao "rastojanje koje svetlost u vakuumu pređe za 1/299.792.458 sekundi"? Da li se sekunda predstavlja kao "trajanje 9.192.631.770 perioda zračenja koje odgovara prelazu između dva hiperfina nivoa osnovnog stanja atoma cezijuma Cs-133 na temperaturi od 0 K"? Hvala bogu ne.
Mol je jedinica za količinu supstance. Količina supstance je fizička veličina, poput rastojanja, vremena, mase itd., koja govori o tome koliko čestica materije se nalazi u određenom skupu čestica. (Podsećanje: sve oko nas, svako telo, pa i naša sopstvena, sastavljeno je od čestica — molekula i atoma, koji se dalje sastoje od subatomskih čestica.) Npr., ako uzmemo jedan gram čistog vodonikovog izotopa H-1, koliko atoma vodonika H-1 ima u tom jednom gramu? Ima ih oko 6,023 x 10
23. Taj broj se zove Avogadrov broj, a ova količina supstance (= količina supstance u kojoj se nalazi tačno 6,023 x 10
23 čestica) se zove 1 mol.
Zašto ističemo da se radi o vodonikovom izotopu H-1? Zato što jedan atom vodonikovog izotopa H-2, koji se za razliku od atoma vodonika H-1, koji ima samo jedan proton i jedan elektron, ima još jedan neutron u jezgru, ima dvostruko veću masu od jednog atuoma vodonika H-1. Zašto? Zato što proton i neutron imaju približno istu masu, dok je masa elektrona zanemarljivo mala (oko 1836 puta manja) u odnosu na mase protona i neutrona. Masa jednog protona ili jednog neutrona je približno jednaka 1/6,023 x 10
-23 grama. Zato jedan mol čistog vodonikovog izotopa H-1, što je količina supstance u kojoj ima 6,023 x 10
23 čestica (u ovom slučaju te čestice su atomi), ima masu od (6,023 x 10
23) x (1/6,023 x 10
-23) = 1 grama. Ako bismo izmešali vodonik H-1 i H-2, jedan atom vodonika H-2 ima dvostruko veću masu nego atom vodonika H-1, pa isti broj čestica ne bi imao istu masu.
Količina supstance kao veličina i mol kao njena jedinica nam omogućava da uspostavimo vezu između mase određene količine nekog hemijskog elementa ili jedinjenja i broja čestica u toj količini supstance. To je vrlo zgodno u mnogim hemijskim problemima. Npr., znamo da 23 grama natrijuma Na-23 reaguje sa 18 grama vode H
2O (pretpostavimo da se radi o čistoj vodi sastavljenoj od atoma vodonika H-1 i kiseonika O-16; i vodonik i kiseonik imaju druge izotope), pri čemu nastaje 40 grama natrijum-hidroksida NaOH i 1 gram vodonika H
2. Mnogo jednostavnije je reći da 1 mol natrijuma Na-23 reaguje sa 1 molom H
2O, pri čemu nastaje 1 mol natrijum-hidroksida NaOH i 0.5 mola vodonika H
2.
Zar je toliko teško ovako ili na sličan način definisati količinu supstance i mol? Na koji način idiotska pesmica koja ne objašnjava ništa pomaže deci da shvate opskurnu definiciju mola koja je takva kakva je iz razloga koju su nerazumljivi i potpuno irelevantni za njihov uzrast i nivo znanja?