Аутор тема: Божји или Божији  (Прочитано 54640 пута)

0 корисника и 1 гост прегледају ову тему.

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #30 : 2. 02. 2011. у 01.08 »
Ваздух, прошлост, земља, истина немају свест и вољу. Бог даје и допушта да се нешто деси. Бог убија и кажњава. Богу је хвала. Оно све јесте помињање Бога, а шта ко тиме мисли, нека тако и пише.

За оне милоше сам до сада једино и искључиво виђао да се помињу као Милоши. Можда ме и то спречава да „видим“ да се некад заправо ради о богу, док ја мислим да се ради о Богу. Слажем се за устаљене и окамењене изразе, попут збогом, богомдан, дабогда, богами итд., али и ту имамо варијанте с Богом, Богом дан, да Бог да, Бога ми итд. где се врло често из контекста види о чему се ради.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #31 : 2. 02. 2011. у 01.35 »
Okej, i Bog jeste osoba u toj verziji. (Ili, otkud znam, nešto slično osobi — nije ni bitno, u svakom slučaju je nekakvo biće.) Onda to jeste konkretan pojam, i onda se i piše s velikim slovom (u Bibliji na primer, tamo je jedan od likova Bog, jer je i te kako jedan od likova).

Ali to nije jedino značenje reči/pojma bog. To je tek njeno sekundarno značenje, jer je bog primarno zajednička imenica kao što je to i čovek (ima svest i volju i također poduzima akcije). Bog je zajednička imenica kao što je zajednička imenica i božanstvo (sinonimi su, ustalom).

Dakle, primarno postoji jedna opšta imenica bog (kao god božanstvo), kojoj se može dati i konkretno, apsolutno značenje, kada joj pristaje veliko slovo. To značenje, međutim, ne nalazi se u tim izrazima, jer je u njima upotrebljena primarna imenica. Osim ukoliko pisac sâm tako ne shvaća koncept boga, tj. osim ako je vjernik, pa u ličnom uzusu ističe svoj odnos prema religiji. U opštem i neutralnom jeziku, međutim, nema mjesta tome.

Ono što je potrebno shvatiti, to je da je bog u jeziku primarno zajednička imenica i opšti pojam, pa tek onda nekakvo konkretno otelovljenje, izvedeno iz toga primarnog značenja. Imanje svesti i volje nije faktor koji odlučuje o pisanju (tj. o shvaćanju pojma, te sledstveno tomu i o pisanju). Već je faktor opštost/univerzalnost prema konkretnosti/specifičnosti pojma. Bog se primarno u jeziku shvaća kao opšti i univerzalan pojam (nekakvo biće, neka sila, neki usud ili kismet, suđaja ili prvotvorac, koji se imenuje nazivom bog/božanstvo), pa tek onda kao konkretan i specifičan, personifikovan pojavni oblik toga pojma (jedan Bog, imenom Bog, jedini Bog, — the Bog).

U tim izrazima, ne radi se o tom the Bogu, već o onom a bogu. Osim ako je govornik/pisac religiozan, i zaista priziva konkretnoga, personifikovanog Boga kada kaže „hvala Bogu“. Što nije nemoguće, ali jest markirano kako reče Stoundar.
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #32 : 2. 02. 2011. у 01.49 »
Не вреди, не разумем. Знам шта су бог и Бог, али не разумем да је Бог бог. [ne] И то код мене нема никакве везе са верничким узусом па да из Хришћанског Поштовања према Њему и за саму збирну именицу стално пишем Велико Слово.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #33 : 2. 02. 2011. у 02.11 »
Pa samo kreni od opšte imenice, od opšteg pojma: čovek, bog, vetar, ovca, mjesec. To su opšti pojmovi, uopšteno shvaćeni. Čovek je jedno biće koje nastanjuje svet, bog je jedan natprirodni entitet koji kroji sudbinu, vetar je strujanje vazduha, ovca je jedna životinja koju čovek uzgaja, mjesec je jedan prizor na noćnom nebu.

Tek onda ti opšti pojmovi mogu postati konkretni, tj. biti specifično shvaćeni: Đorđe ili Belopoljanski su jedni konkretni ljudi, koji su obojica čovek po sebi, Bog je konkretno otelovljenje toga natprirodnog entiteta, koje je bog po suštini, košava ili uragan su konkretni vetrovi (*), Belka ili Runica su dve konkretne ovce u selu Stublu, Mjesec je konkretno nebesko telo koje se manifestuje kao mjesec na nebu.

(*) Ne pišemo ih s velikim početnim slovom zato što su i oni, opet, dovoljno opšti; dolaze sezonski, u raznim danima duvaju razne košave, u raznim morima razni uragani i sl. Najkonkretnija inačica bit će Katrin ili Ninja, jedni konkretni uragani koji su u jednom konkretnom trenutku udarili na konkretnom mjestu.
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #34 : 2. 02. 2011. у 02.26 »
Pa samo kreni od opšte imenice, od opšteg pojma: čovek, bog, vetar, ovca, mjesec. To su opšti pojmovi, uopšteno shvaćeni. Čovek je jedno biće koje nastanjuje svet, bog je jedan natprirodni entitet koji kroji sudbinu, vetar je strujanje vazduha, ovca je jedna životinja koju čovek uzgaja, mjesec je jedan prizor na noćnom nebu.

Човек је назив за врсту коју чини мноштво индивидуа, овца такође. Ветар је природна појава, није ентитет. Бог је… један и једини. У многобоштву су изрази „нека те бог чува“ или „иди с милим богом“ бесмислени. Смислени би били изрази типа „бог је бесмртан, човек је смртан“ или „ни бог ни човек нису свемогући“. Скоро сви савремени изрази у којима се помиње Бог односе се управо на Бога, не на бога.

Не вреди, кажем да не разумем. Нећу више инсистирати на овоме.

Не помажу ни подвлачење, ни цртање, ни показивање прстом.  [ne]

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #35 : 2. 02. 2011. у 03.23 »
Pa dobro, nije problem to što je bog jedan. Nema to veze s politeizmom ili monoteizmom. I zajedničke imenice mogu biti jedne, nije to problem. Vreme je jedno, na primer (ovo u fizičkom, ne u meteorološkom smislu). Samo jedno jedino vreme postoji.

Ali vidiš, samo treba razlikovati opšte i posebno značenje pojma. Dakle, imamo zajedničke imenice, koje su opšte, i vlastite imenice, koje su posebne. Okej. Ali pazi, sve vlastite imenice su zapravo imena nekih pojavnih oblika onoga što predstavlja zajednička imenica. A ona predstavlja pojam.

Dakle, prvo ustanovimo pojam ’natprirodni entitet koji upravlja sudbinom’ (neka je to i ’jedan jedini natprirodni entitet koji upravlja sudbinom’, nije važno), a onda ga imenujemo rečju bog. To je, znači, automatski opšta imenica jer referira direktno na pojam. Vlastita imenica referira na zajedničku čiji je ona poseban pojavni oblik.

Recimo, čovek je ’razumno biće koje nastanjuje svet’, a Belopoljanski je jedan od ljudi. Ili, mjesec je ’nebesko telo koje kruži oko planeta’, a Mjesec je jedan od mjeseca. Ili, uragan je ’prirodna pojava’, a Katrin je jedan od uragana. Razumeš?

Sad samo primeniš to na slučaj boga. Ako referiramo direktno na pojam (na značenje), onda je to zajednička imenica (opšti pojam). A ako konkretnim imenom referiramo na jedan pojavni oblik toga opšteg pojma, onda je to vlastita imenica. U tim izrazima, a i drugde, referira se direktno na pojam.

Loš sam nastavnik. :)
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #36 : 2. 02. 2011. у 04.38 »
Разумем ја тебе у потпуности, али се не слажем са тиме. Немам ваљану контрааргументацију, али ми ни  твоја не делује нимало убедљиво. Опет, због овог првог, без обзира на то да ли та контрааргументација и не постоји, или ја сада и овде не могу или не умем да је срочим, повлачи да се морам повући у твоју корист. Наравно да није проблем у томе што је Бог један, већ у томе што он није дат као природна појава, а дат је као свесни и свевидећи ентитет. Време у физичком смислу јесте једно, али и ту имамо времена, као временске периоде, а и говоримо о појави, димензији или како се већ дефинише, а не о нечему што активно учествује и руководи људским рођењем, животом, смрћу и животом после смрти. Бог није бог, у смислу да постоји бог коме је име Бог, а да други богови могу али не морају постојати. Једноставно, Бог је Бог, рекурзивна дефиниција нултог нивоа. Белопољански није само овај конкретан човек, Белопољански је и фамилија, скуп фамилија, Белопољански је и презиме и форумски псеудоним. Бог није један од богова, Бог није једини бог, Бог је Бог. Он је онај који јесте, који је он сам по себи. Нема категорију, нема генус проксимус и диференцију специфику или како се већ каже, није представник групе „бог“, нема суштински пуно тога заједничког са појмом бога осим што представља његову надградњу у нешто сасвим друго, а што носи назив Бог. Са концепцијом бога има заједничко само то што је хомониман са том речју и што такође означава натприродну силу налик на човеков потенцијал савршенства. Обједињење Браме и брамана из хиндуизма у једној форми, као један јединствени ентитет где једно није манифестација другог. Ако су Зевс, Тор и Перун богови, Бог није бог, он једноставно није оно што они јесу, тај појам не значи то и хомонимност, као ни чињеница да је појам Бога настао у свести као унапређење појма бога, по мени ту не игра битну улогу.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #37 : 2. 02. 2011. у 05.08 »
Pa onda je, izgleda, jedini problem to što si ti religiozan. [ne] Upravo si sâm dao objašnjenje, i sve lepo ponovio:

Нема категорију, нема генус проксимус и диференцију специфику или како се већ каже, није представник групе „бог“, нема суштински пуно тога заједничког са појмом бога осим што представља његову надградњу у нешто сасвим друго, а што носи назив Бог. Са концепцијом бога има заједничко само то што је хомониман са том речју и што такође означава натприродну силу налик на човеков потенцијал савршенства.

To jeste upravo to (samo što se ti ne slažeš :)). Ali to je sva logika koja leži iza ovoga pravopisnog pravila, i njojzi se, po mome sudu, nema što zamjeriti. Dakle, ti shvaćaš, samo što se ne slažeš. A to je nešto drugo! [fsmile] Trebao si mi ranije reći, bre, počeo sam sumnjati u sebe. :)

Ovde je logika ta da je Bog, upravo, „predstavnik grupe ’bog’“, tj. da je Bog — bog po suštini. To je i jezički tako (a evidentno upravo preko ovakvih narodskih izraza i okamenjenih formula, ili preko toga da se svako božanstvo — bio to Buda, Allah, Zeus, Thor, Odin ili Perun — imenuje upravo imenicom bog). Dakle, to je upravo to. :)
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #38 : 8. 02. 2011. у 20.29 »
Jao, devojka upita za veliko i malo slovo, a vas dvojica se dadoste u raspravu o svrsi postojanja…  :D
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже Зоран Ђорђевић

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.426
  • Говорим: енглески, француски, немачки, БХС, натуцам руски.
  • Родно место: Београд. Живим у централној Србији
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #39 : 8. 02. 2011. у 21.14 »
Већ смо рекли да зависи од контекста.

Знаш ли онај виц о томе како је Адам тражио од Бога да му направи жену?
Знам. Иди с милим богом, већ си свима причао тај виц.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #40 : 8. 02. 2011. у 22.18 »
Већ смо рекли да зависи од контекста.

Знаш ли онај виц о томе како је Адам тражио од Бога да му направи жену?
Знам. Иди с милим богом, већ си свима причао тај виц.

Tako je.

http://www.youtube.com/watch?v=2aPOMUTr1qw :P
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Nedda

  • Члан
  • ***
  • Поруке: 141
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #41 : 28. 06. 2016. у 12.14 »
Истина је да је та тачка у П10 ужасно написана. Таман помислим да сам схватила кад иде велико, кад мало слово, и опет се поколебам у пракси.

Господе боже!
Боже господе!
и кад није на почетку реченице: господе боже!
Сам бог зна!
Хвала богу!
О, боже!
Даће бог! (или Даће Бог)
Није ми бог дао. (или јој Бог није дао?)

Ја бих овако све ове примере који нису у загради.
Али опет, зашто не и сам Бог зна или хвала Богу?

Како ја да знам да ли је лик у тексту верник или не, кад нема никаквог контекста, па да буде оправдана употреба великог слова?

Тагови: