Аутор тема: Божји или Божији  (Прочитано 54725 пута)

0 корисника и 1 гост прегледају ову тему.

Ван мреже Strumfeta

  • Новајлија
  • *
  • Поруке: 17
    • Српски ми је матерњи језик
Божји или Божији
« : 31. 01. 2011. у 20.28 »
Да ли је  правилно Божји, Божији или се могу користити обе варијанте?

Ван мреже Соња

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 1.544
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #1 : 31. 01. 2011. у 20.54 »
Према Правописном речнику, исправна су оба облика. Али се пишу (с) малим почетним словом.
„Морате имати неко, макар тајно место, где ћете правити глупости.
Глупост је потребна здрављу.
Слобода да се праве глупости је здрава привилегија за коју се сами морате изборити.“

Ван мреже Stoundar

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 3.060
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #2 : 31. 01. 2011. у 21.17 »
P 93 daje prednost varijanti božji. Ne znam kako je u P 10.

Ван мреже Зоран Ђорђевић

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.426
  • Говорим: енглески, француски, немачки, БХС, натуцам руски.
  • Родно место: Београд. Живим у централној Србији
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #3 : 31. 01. 2011. у 21.42 »
Пре скоро пет година заметнуо сам на ОДФ-у расправу на сличну тему: http://www.vokabular.org/forum/index.php?topic=376.0
Успут смо закачили и ово питање.

Ван мреже Strumfeta

  • Новајлија
  • *
  • Поруке: 17
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #4 : 31. 01. 2011. у 22.04 »
Хвала вам свима. Соња да ли си сигурна да се пише малим словом? У свим молитвеницима је написано великим словом.

Ван мреже J o e

  • Велики модератор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 5.246
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #5 : 31. 01. 2011. у 22.09 »
Још увек предност има облик без и.

У верским текстовима, вели П10 (Речи из поштовања), примењују се особена правила, различита од оних у важећем правопису. Први пример им је „Бож(и)ји”.

Ван мреже Зоран Ђорђевић

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.426
  • Говорим: енглески, француски, немачки, БХС, натуцам руски.
  • Родно место: Београд. Живим у централној Србији
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #6 : 31. 01. 2011. у 22.16 »
И о томе смо тамо још давно причали: http://www.vokabular.org/forum/index.php?topic=296.0

Ван мреже Соња

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 1.544
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #7 : 31. 01. 2011. у 22.19 »
И о томе смо тамо још давно причали: http://www.vokabular.org/forum/index.php?topic=296.0
Пи, бре, каки си! Ко да су сви на ОДФ-у од 2006, па све знају! Ионако си ово све ти пит’о :). (Ето откуд мени повремено јапајапаја ;).)

Може Јое да срочи лепу, сажету изјаву за недоумице. Ако немате ништа против.
« Последња измена: 31. 01. 2011. у 22.21 Соња »
„Морате имати неко, макар тајно место, где ћете правити глупости.
Глупост је потребна здрављу.
Слобода да се праве глупости је здрава привилегија за коју се сами морате изборити.“

Ван мреже J o e

  • Велики модератор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 5.246
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #8 : 31. 01. 2011. у 22.20 »
Јао, не могууу сад, мртав сам уморан. Може неко други, или ћу ја сутра-прекосутра. ;)

Ван мреже Соња

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 1.544
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #9 : 31. 01. 2011. у 22.22 »
Јао, не могууу сад, мртав сам уморан. Може неко други, или ћу ја сутра-прекосутра. ;)
А, бе, није хитно. Само мис’им да би било практично. Очигледно је да нам многима то и даље није кристално јасно за све случаје(ве).
„Морате имати неко, макар тајно место, где ћете правити глупости.
Глупост је потребна здрављу.
Слобода да се праве глупости је здрава привилегија за коју се сами морате изборити.“

Ван мреже Зоран Ђорђевић

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.426
  • Говорим: енглески, француски, немачки, БХС, натуцам руски.
  • Родно место: Београд. Живим у централној Србији
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #10 : 31. 01. 2011. у 22.31 »
Пи, бре, каки си! Ко да су сви на ОДФ-у од 2006, па све знају! Ионако си ово све ти пит’о :). (Ето откуд мени повремено јапајапаја ;).)

Зато сам и тражио да се уведе звање прастароседелац. :)

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #11 : 31. 01. 2011. у 22.35 »
Пи, бре, каки си! Ко да су сви на ОДФ-у од 2006, па све знају! Ионако си ово све ти пит’о :). (Ето откуд мени повремено јапајапаја ;).)

Зато сам и тражио да се уведе звање прастароседелац. :)
Pa to tamo na ODF. Ovde mora opet da se dokzivate…  ;)

Ja sam mislila da već imamo to u nedoumicama, da smo pisali o dečji/dečiji, al sad vidim da nema… Sastavićemo to ovih dana, ako ne Džo, neko drugi…
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #12 : 1. 02. 2011. у 02.18 »
Ако су у црногорском решили дилему између козији и козји увођењем koźi, може ли се и овде рећи boźi?

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #13 : 1. 02. 2011. у 02.42 »
U crnogorskom bi se verovatno i reklo.
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Бруно

  • Члан
  • ***
  • Поруке: 116
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #14 : 1. 02. 2011. у 10.21 »
Ето, објаснише ти да не мора увијек са великим словом. Исто тако, у молитвенику је директно обраћање, а не у пренесеном значењу.

Што се тиче самог феномена писања те ријечи великим словом, увијек се нађем на мети вјерника када им почнем објашњавати како ствари стоје. Као то је непоштовање. А овамо шта раде у животу, то је као поштовање…  [bonk]

Ван мреже Зоран Ђорђевић

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.426
  • Говорим: енглески, француски, немачки, БХС, натуцам руски.
  • Родно место: Београд. Живим у централној Србији
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #15 : 1. 02. 2011. у 11.34 »
Запазио сам да последњих година људи пишу увек са великим Б, безмало и у псовкама.
Ваљда се плаше да не погреше, а да Он то однекуд не види, па за сваки случај… :)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #16 : 1. 02. 2011. у 12.48 »
Ја увек користим велико Б, јер се односи на Бога. Обично се, ако се односи на бога, каже божански, а не Божји.

Ван мреже Зоран Ђорђевић

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.426
  • Говорим: енглески, француски, немачки, БХС, натуцам руски.
  • Родно место: Београд. Живим у централној Србији
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #17 : 1. 02. 2011. у 13.56 »
Ја увек користим велико Б, јер се односи на Бога. Обично се, ако се односи на бога, каже божански, а не Божји.

Немо се љутиш, јеси ли прочитао расправу са ОДФ-а?

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #18 : 1. 02. 2011. у 14.43 »
Јесам. И тамо још онда, и сад кад сам се подсетио. Знам шта каже норма и, да парафразирам оно што рече Ђоле једном, нека ме нико не узима за пример како треба. :)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #19 : 1. 02. 2011. у 17.36 »
Већ сам рекао да је то за мене као и говор о Сунцу, односно сунцу и Месецу, односно месецу. Лично се јежим куртоазне употребе великог слова у верничким текстовима (у шта не убрајам конкретно писмено обраћање неком великодостојнику, него приче о прослављању Крсне Славе у Православљу и коришћење великог О/Њ/К кад год се помене Он или се прича о Њему) и ово нема везе са тим, већ само са чињеницом да се ту управо мисли на Бога, а не на неког бога или бога као појам.


Ван мреже Stoundar

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 3.060
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #20 : 1. 02. 2011. у 17.38 »
Nije ti to dovoljan razlog za odstupanje od norme. Veliko slovo nije neutralno jer ostavlja utisak da je pisac vjernik. Ovo je sasvim u redu ako pisac to i želi da iskaže, ali nije u redu ako možda ne bi htio da naglašava svoj odnos prema vjeri. Ima ljudi kojima je religija privatna stvar.

[Ova poruka ide prije gornje.]

Ван мреже Stoundar

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 3.060
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #21 : 1. 02. 2011. у 17.42 »
Pa dobro, ali moraš biti svjestan toga da je norma učinila svoje, i da veliko slovo nije neutralno, bez obzira na to šta si imao u vidu.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #22 : 1. 02. 2011. у 19.03 »
Ne, u redu je odstupiti od norme u ličnom uzusu, u slučaju kada, kao Belopoljanski, pisac zaista tako shvaća koncept božanstva u govoru. Ali to onda svakako, što reče Stoundar, nije neutralan iskaz jer podrazumijeva činjenicu da pisac jeste vjernik. Da nije vjernik, ne bi ni mislio na konkretnog "samo jednog" Boga. Ali on misli, ako piše velikim slovom — jer, upravo, time ga stavlja baš u ravan Sunca ili Mjeseca; kao što postoji konkretno sunce Sunce i konkretan mjesec Mjesec, tako za pisca evidentno postoji i konkretan bog Bog, dakle on jest vjernik bez dvojbe. Time tekst dakako nije neutralan, ali to za nečiji lični uzus nije ni važno. (U nekome drugom registru, koji zahtijeva neutralnost, bilo bi važno.) Samim time pisac zaista svjesno i namjerno naglašava svoj odnos prema vjeri, i u tome kontekstu takvu grafiju i treba razumjeti. Ako pisac "upravo misli na Boga", onda on i jest vjernik, te tako i treba razumjeti njegov tekst: kao tekst jednog vjernika. Šta da se radi — lingvističkim žargonom rečeno, ateizam je neutralni a religioznost markirani član opozicije. :) Hvala bogu što nije obratno. ;)
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #23 : 1. 02. 2011. у 20.41 »
Хм, ово је помало незгодно јер заиста јесам нешто-теиста. Али сам убеђен да бих исто ово написао и да сам атеиста.

Овде се уопште не подразумева било какво постојање Бога. Овде се говори о некој полујасној идеји тако нечег, говоримо о идеји, о појму. Да не заборавимо, ради се о нечему што ни као појам није дефинисано на одговарајући начин, а камоли да се расправља има ли тога или не.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #24 : 1. 02. 2011. у 20.53 »
Ne razumijem. Ako misliš na neku polujasnu ideju o božanstvu, na nešto što ni kao pojam nije precizno odredivo i konkretno, pa onda to svakako treba da pišeš s malim početnim slovom.

Sve što je opšte, uopšteno, neprecizno, nekonkretno, nespecifično, univerzalno — jeste zajednička imenica i piše se s malim početnim slovom.

Ono što je jasno, precizno, konkretno, specifično i posebno — jest pak vlastita imenica i piše se s velikim početnim slovom kako bi se baš ta njena značenjska posebnost i konkretnost istakla.

Ako pod bogom podrazumevam opštu ideju tako nečeg, onda je to zajednička imenica. Ako pak mislim na Boga kao konkretno, precizno definisano, specifično i posebno božanstvo, onda je to vlastita imenica. (Ako mislim na satelit uopšte, onda je to mjesec; ako pak mislim na jedan konkretan satelit koji obilazi oko Zemlje, onda je to Mjesec.)

Te u tome drugom slučaju svakako sam nešto-teista. :) Ne mogu prizivati Boga (s velikim B) ako pod time ne podrazumevam konkretan pojam (jer, veliko slovo = konkretan pojam), a onda jesam vjernik. Lišen teizma, mogu jedino prizivati boga (s malim B) kao opštu i nekonkretnu ideju (jer, malo slovo = uopštena ideja, opšti pojam); kao npr. u razgovornim i narodnim izrekama, poslovicama, psovkama i sl. (hvala bogu, daj bože, bogamu, zaboga, zbogom i dr.).
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #25 : 1. 02. 2011. у 21.31 »
A kad kažem ja ono moje: Oj, Bogo moj…? Malo ili veliko? (nisam vernik, ali, da li to ima ikakve veze kad se radi o ovim tipovima izraza?)
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #26 : 1. 02. 2011. у 22.05 »
Kada se radi o tim tipovima izraza, ne bi trebalo da religioznost uopšte ima veze. Prosto, to su razgovorni, narodski izrazi koji uopšte nemaju veze s božanstvima i religioznošću, osim što se, eto, u njima pominje bog. Ali značenje tih izraza obično nema nikakve veze s bogom — "o bogo moj" nije nikakav odistinski vokativ kojim se zaista obraća bogu, već je, naprotiv, izraz koji znači začuđenost, zapanjenost (ironičnu ili ne) i sl. Dakle, u takvim izrazima najbolje uvek malim slovom.
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #27 : 1. 02. 2011. у 22.16 »
Tako sam nešto i ja mislila… Fala, Đole.  [fsmile]
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #28 : 1. 02. 2011. у 23.09 »
Мислим на Бога као на ентитет, на апсолута, на нешто што има свест, на нешто што јесте (да не употребим реч „биће“, јер не знам колико је прикладна). Не на Бога као посебно божанство, него на Бога као једино божанство и никако не прецизно дефинисано, јер „бог хришћана“ и „бог муслимана“ и нису прецизне дефиниције, него само некакве одреднице које делују одређено, а заправо ништа не казују.

Хвала Богу, дај Боже, јер је реч о народним изразима у којима се мисли баш на конкретног Бога. Само да појасним, под Сунце/сунце нисам мислио на то што данас знамо да у свемиру постоји небројено много сунаца, или месеца, него на хипотетичку ситуацију у којој је Сунце једино сунце за које знамо.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #29 : 2. 02. 2011. у 00.40 »
Ali napravi razliku između reči (pojma) upotrebljene u opštem, profanom značenju i reči (pojma) upotrebljene u konkretnom značenju.

Čak i da postoji samo jedno sunce za koje znamo — ovo naše — opet neću pisati „progrijalo je Sunce“ ili „u sobu su se uvukle Sunčeve zrake“. To nema smisla, jer tu, u tim rečenicama, reč (pojam) sunce nije upotrebljena u konkretnom značenju i ne odnosi se na samu zvezdu već na njen sjaj, na jedno uopšteno shvaćanje sunca kao vremenske pojave.

Isto tako, čak i da postoji samo jedan bog (čak i da postoji!) — nebitno koji to bog bio i kako on precizno bio definisan, već samo da bio, tj. da jeste, kao neki, jedan, makar i neodređen, natprirodni entitet — opet nema smisla pisati „hvala Bogu, izvukosmo se“ i sl., jer se u toj upotrebi, u tom značenju, ta reč jednostavno ne odnosi ni na kakvog boga kao konkretnog entiteta, niti ima veze s njime konkretno, već se upotrebljava u jednom profanom značenju, odnosi se na jedno uopšteno shvaćanje boga (ako se uopšte na njega odnosi) i ima sasvim drugačije, neteističko, značenje.

Reči se mogu upotrebljavati u različitim kontekstima, u različitim značenjima. Osobenost je našeg pravopisa ta da opšte pojmove i reči upotrebljene u uopštenom i univerzalnom značenju pišemo s malim, a konkretne pojmove i reči upotrebljene u specifičnom i posebnom značenju pišemo s velikim početnim slovom. To znači da mogu pisati i knjiga i Knjiga, i korak i Korak, i miloš i Miloš ako hoću, u zavisnosti od konteksta i značenja u kojem upotrebljavam pojam. Naravno, najčešće i obično će pisanje svih reči biti ujednačeno, jer se najčešće i obično one upotrebljavaju u istim i ujednačenim značenjima (pa i kada nije tako, po inerciji ćemo se najčešće prikloniti uobičajenoj grafiji). Ali to ne znači kako nema prostora i za ovakve pravopisne mogućnosti:

1a. Na stolu je imao neku Andrićevu knjigu, nikad pročitanu.
1b. Poštujte slovo Knjige, jer to je Riječ Božja! (gde se pod Knjigom misli na konkretnost toga pojma oličenu, recimo, u Kuranu ili u Bibliji; tako i s Riječju : riječju i s Bogom : bogom)

2a. Između ljubavi i mržnje jedan je korak.
2b. Taj Korak prvoga čoveka na Mjesecu, ta njegova Stopa, obilježila je početak jedne nove ere.

3a. Moj sin zove se Miloš.
3b. Svi su Srbi, izgleda, danas postali miloši! / A ti si mi, kao, nekakav miloš! (’junak, junaša’; opšte značenje, uopšteni pojam)

Otuda inače proizilaze i sva pravopisna pravila oko pisanja velikoga početnog slova. Dakle, tako i s bogom — gledaš u kakvom je značenju i kontekstu upotrebljen pojam. Nema govora o tome da se u izrazu kakav je „hvala bogu, izvukosmo se“ uopšte misli i na kakav natprirodni entitet. Ako se možda i (posredno) misli na njega, na nekakvoga Boga kao konkretno, natprirodno biće za koje se veruje da kroji sudbinu ljudi, opet je pojam upotrebljen u krajnje opštem i profanom kontekstu i značenju, a ne u konkretnom, odnosi se na posledice nekoga usuda ili kismeta (kao što se i sunce odnosi na Sunčev sjaj i toplotu, a ne na samu tu zvezdu), na sudbinsku pojavu (kao što se i sunce odnosi na vremensku pojavu ili mjesec prosto na jedan nebeski prizor), a ne na konkretnost bilo kakvoga Boga.

Postoji i samo jedna apsolutna istina. Samo jedna konkretna prošlost. Samo jedan jedini vazduh. Samo jedna zemlja pod nama i nebo nada nama. I tako dalje. Ali te su reči tu upotrebljene u opštem, univerzalnom značenju i zato su zajedničke imenice. Može im se dati i specifičan, konkretan kontekst („Ništa nije vrednije od Istine“, „izdavačka kuća ’Prošlost’“, „planeta Zemlja“, „U njihovoj kulturi slavilo se Nebo“ itd.), ali to niti umanjuje njihovu konkretnost i apsolutnost inače, ali niti umanjuje činjenicu da su to prevashodno opšti pojmovi, tj. zajedničke imenice — da se tako shvaćaju te obično upotrebljavaju.
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #30 : 2. 02. 2011. у 01.08 »
Ваздух, прошлост, земља, истина немају свест и вољу. Бог даје и допушта да се нешто деси. Бог убија и кажњава. Богу је хвала. Оно све јесте помињање Бога, а шта ко тиме мисли, нека тако и пише.

За оне милоше сам до сада једино и искључиво виђао да се помињу као Милоши. Можда ме и то спречава да „видим“ да се некад заправо ради о богу, док ја мислим да се ради о Богу. Слажем се за устаљене и окамењене изразе, попут збогом, богомдан, дабогда, богами итд., али и ту имамо варијанте с Богом, Богом дан, да Бог да, Бога ми итд. где се врло често из контекста види о чему се ради.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #31 : 2. 02. 2011. у 01.35 »
Okej, i Bog jeste osoba u toj verziji. (Ili, otkud znam, nešto slično osobi — nije ni bitno, u svakom slučaju je nekakvo biće.) Onda to jeste konkretan pojam, i onda se i piše s velikim slovom (u Bibliji na primer, tamo je jedan od likova Bog, jer je i te kako jedan od likova).

Ali to nije jedino značenje reči/pojma bog. To je tek njeno sekundarno značenje, jer je bog primarno zajednička imenica kao što je to i čovek (ima svest i volju i također poduzima akcije). Bog je zajednička imenica kao što je zajednička imenica i božanstvo (sinonimi su, ustalom).

Dakle, primarno postoji jedna opšta imenica bog (kao god božanstvo), kojoj se može dati i konkretno, apsolutno značenje, kada joj pristaje veliko slovo. To značenje, međutim, ne nalazi se u tim izrazima, jer je u njima upotrebljena primarna imenica. Osim ukoliko pisac sâm tako ne shvaća koncept boga, tj. osim ako je vjernik, pa u ličnom uzusu ističe svoj odnos prema religiji. U opštem i neutralnom jeziku, međutim, nema mjesta tome.

Ono što je potrebno shvatiti, to je da je bog u jeziku primarno zajednička imenica i opšti pojam, pa tek onda nekakvo konkretno otelovljenje, izvedeno iz toga primarnog značenja. Imanje svesti i volje nije faktor koji odlučuje o pisanju (tj. o shvaćanju pojma, te sledstveno tomu i o pisanju). Već je faktor opštost/univerzalnost prema konkretnosti/specifičnosti pojma. Bog se primarno u jeziku shvaća kao opšti i univerzalan pojam (nekakvo biće, neka sila, neki usud ili kismet, suđaja ili prvotvorac, koji se imenuje nazivom bog/božanstvo), pa tek onda kao konkretan i specifičan, personifikovan pojavni oblik toga pojma (jedan Bog, imenom Bog, jedini Bog, — the Bog).

U tim izrazima, ne radi se o tom the Bogu, već o onom a bogu. Osim ako je govornik/pisac religiozan, i zaista priziva konkretnoga, personifikovanog Boga kada kaže „hvala Bogu“. Što nije nemoguće, ali jest markirano kako reče Stoundar.
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #32 : 2. 02. 2011. у 01.49 »
Не вреди, не разумем. Знам шта су бог и Бог, али не разумем да је Бог бог. [ne] И то код мене нема никакве везе са верничким узусом па да из Хришћанског Поштовања према Њему и за саму збирну именицу стално пишем Велико Слово.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #33 : 2. 02. 2011. у 02.11 »
Pa samo kreni od opšte imenice, od opšteg pojma: čovek, bog, vetar, ovca, mjesec. To su opšti pojmovi, uopšteno shvaćeni. Čovek je jedno biće koje nastanjuje svet, bog je jedan natprirodni entitet koji kroji sudbinu, vetar je strujanje vazduha, ovca je jedna životinja koju čovek uzgaja, mjesec je jedan prizor na noćnom nebu.

Tek onda ti opšti pojmovi mogu postati konkretni, tj. biti specifično shvaćeni: Đorđe ili Belopoljanski su jedni konkretni ljudi, koji su obojica čovek po sebi, Bog je konkretno otelovljenje toga natprirodnog entiteta, koje je bog po suštini, košava ili uragan su konkretni vetrovi (*), Belka ili Runica su dve konkretne ovce u selu Stublu, Mjesec je konkretno nebesko telo koje se manifestuje kao mjesec na nebu.

(*) Ne pišemo ih s velikim početnim slovom zato što su i oni, opet, dovoljno opšti; dolaze sezonski, u raznim danima duvaju razne košave, u raznim morima razni uragani i sl. Najkonkretnija inačica bit će Katrin ili Ninja, jedni konkretni uragani koji su u jednom konkretnom trenutku udarili na konkretnom mjestu.
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #34 : 2. 02. 2011. у 02.26 »
Pa samo kreni od opšte imenice, od opšteg pojma: čovek, bog, vetar, ovca, mjesec. To su opšti pojmovi, uopšteno shvaćeni. Čovek je jedno biće koje nastanjuje svet, bog je jedan natprirodni entitet koji kroji sudbinu, vetar je strujanje vazduha, ovca je jedna životinja koju čovek uzgaja, mjesec je jedan prizor na noćnom nebu.

Човек је назив за врсту коју чини мноштво индивидуа, овца такође. Ветар је природна појава, није ентитет. Бог је… један и једини. У многобоштву су изрази „нека те бог чува“ или „иди с милим богом“ бесмислени. Смислени би били изрази типа „бог је бесмртан, човек је смртан“ или „ни бог ни човек нису свемогући“. Скоро сви савремени изрази у којима се помиње Бог односе се управо на Бога, не на бога.

Не вреди, кажем да не разумем. Нећу више инсистирати на овоме.

Не помажу ни подвлачење, ни цртање, ни показивање прстом.  [ne]

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #35 : 2. 02. 2011. у 03.23 »
Pa dobro, nije problem to što je bog jedan. Nema to veze s politeizmom ili monoteizmom. I zajedničke imenice mogu biti jedne, nije to problem. Vreme je jedno, na primer (ovo u fizičkom, ne u meteorološkom smislu). Samo jedno jedino vreme postoji.

Ali vidiš, samo treba razlikovati opšte i posebno značenje pojma. Dakle, imamo zajedničke imenice, koje su opšte, i vlastite imenice, koje su posebne. Okej. Ali pazi, sve vlastite imenice su zapravo imena nekih pojavnih oblika onoga što predstavlja zajednička imenica. A ona predstavlja pojam.

Dakle, prvo ustanovimo pojam ’natprirodni entitet koji upravlja sudbinom’ (neka je to i ’jedan jedini natprirodni entitet koji upravlja sudbinom’, nije važno), a onda ga imenujemo rečju bog. To je, znači, automatski opšta imenica jer referira direktno na pojam. Vlastita imenica referira na zajedničku čiji je ona poseban pojavni oblik.

Recimo, čovek je ’razumno biće koje nastanjuje svet’, a Belopoljanski je jedan od ljudi. Ili, mjesec je ’nebesko telo koje kruži oko planeta’, a Mjesec je jedan od mjeseca. Ili, uragan je ’prirodna pojava’, a Katrin je jedan od uragana. Razumeš?

Sad samo primeniš to na slučaj boga. Ako referiramo direktno na pojam (na značenje), onda je to zajednička imenica (opšti pojam). A ako konkretnim imenom referiramo na jedan pojavni oblik toga opšteg pojma, onda je to vlastita imenica. U tim izrazima, a i drugde, referira se direktno na pojam.

Loš sam nastavnik. :)
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Belopoljanski

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.255
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #36 : 2. 02. 2011. у 04.38 »
Разумем ја тебе у потпуности, али се не слажем са тиме. Немам ваљану контрааргументацију, али ми ни  твоја не делује нимало убедљиво. Опет, због овог првог, без обзира на то да ли та контрааргументација и не постоји, или ја сада и овде не могу или не умем да је срочим, повлачи да се морам повући у твоју корист. Наравно да није проблем у томе што је Бог један, већ у томе што он није дат као природна појава, а дат је као свесни и свевидећи ентитет. Време у физичком смислу јесте једно, али и ту имамо времена, као временске периоде, а и говоримо о појави, димензији или како се већ дефинише, а не о нечему што активно учествује и руководи људским рођењем, животом, смрћу и животом после смрти. Бог није бог, у смислу да постоји бог коме је име Бог, а да други богови могу али не морају постојати. Једноставно, Бог је Бог, рекурзивна дефиниција нултог нивоа. Белопољански није само овај конкретан човек, Белопољански је и фамилија, скуп фамилија, Белопољански је и презиме и форумски псеудоним. Бог није један од богова, Бог није једини бог, Бог је Бог. Он је онај који јесте, који је он сам по себи. Нема категорију, нема генус проксимус и диференцију специфику или како се већ каже, није представник групе „бог“, нема суштински пуно тога заједничког са појмом бога осим што представља његову надградњу у нешто сасвим друго, а што носи назив Бог. Са концепцијом бога има заједничко само то што је хомониман са том речју и што такође означава натприродну силу налик на човеков потенцијал савршенства. Обједињење Браме и брамана из хиндуизма у једној форми, као један јединствени ентитет где једно није манифестација другог. Ако су Зевс, Тор и Перун богови, Бог није бог, он једноставно није оно што они јесу, тај појам не значи то и хомонимност, као ни чињеница да је појам Бога настао у свести као унапређење појма бога, по мени ту не игра битну улогу.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #37 : 2. 02. 2011. у 05.08 »
Pa onda je, izgleda, jedini problem to što si ti religiozan. [ne] Upravo si sâm dao objašnjenje, i sve lepo ponovio:

Нема категорију, нема генус проксимус и диференцију специфику или како се већ каже, није представник групе „бог“, нема суштински пуно тога заједничког са појмом бога осим што представља његову надградњу у нешто сасвим друго, а што носи назив Бог. Са концепцијом бога има заједничко само то што је хомониман са том речју и што такође означава натприродну силу налик на човеков потенцијал савршенства.

To jeste upravo to (samo što se ti ne slažeš :)). Ali to je sva logika koja leži iza ovoga pravopisnog pravila, i njojzi se, po mome sudu, nema što zamjeriti. Dakle, ti shvaćaš, samo što se ne slažeš. A to je nešto drugo! [fsmile] Trebao si mi ranije reći, bre, počeo sam sumnjati u sebe. :)

Ovde je logika ta da je Bog, upravo, „predstavnik grupe ’bog’“, tj. da je Bog — bog po suštini. To je i jezički tako (a evidentno upravo preko ovakvih narodskih izraza i okamenjenih formula, ili preko toga da se svako božanstvo — bio to Buda, Allah, Zeus, Thor, Odin ili Perun — imenuje upravo imenicom bog). Dakle, to je upravo to. :)
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #38 : 8. 02. 2011. у 20.29 »
Jao, devojka upita za veliko i malo slovo, a vas dvojica se dadoste u raspravu o svrsi postojanja…  :D
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже Зоран Ђорђевић

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.426
  • Говорим: енглески, француски, немачки, БХС, натуцам руски.
  • Родно место: Београд. Живим у централној Србији
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #39 : 8. 02. 2011. у 21.14 »
Већ смо рекли да зависи од контекста.

Знаш ли онај виц о томе како је Адам тражио од Бога да му направи жену?
Знам. Иди с милим богом, већ си свима причао тај виц.

Ван мреже Đorđe

  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 874
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #40 : 8. 02. 2011. у 22.18 »
Већ смо рекли да зависи од контекста.

Знаш ли онај виц о томе како је Адам тражио од Бога да му направи жену?
Знам. Иди с милим богом, већ си свима причао тај виц.

Tako je.

http://www.youtube.com/watch?v=2aPOMUTr1qw :P
„Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune.“ (Noam Chomsky)

Ван мреже Nedda

  • Члан
  • ***
  • Поруке: 141
    • Српски ми је матерњи језик
Одг.: Божји или Божији
« Одговор #41 : 28. 06. 2016. у 12.14 »
Истина је да је та тачка у П10 ужасно написана. Таман помислим да сам схватила кад иде велико, кад мало слово, и опет се поколебам у пракси.

Господе боже!
Боже господе!
и кад није на почетку реченице: господе боже!
Сам бог зна!
Хвала богу!
О, боже!
Даће бог! (или Даће Бог)
Није ми бог дао. (или јој Бог није дао?)

Ја бих овако све ове примере који нису у загради.
Али опет, зашто не и сам Бог зна или хвала Богу?

Како ја да знам да ли је лик у тексту верник или не, кад нема никаквог контекста, па да буде оправдана употреба великог слова?

Тагови: