Аутор тема: Doškolova(va)nje  (Прочитано 5445 пута)

0 корисника и 1 гост прегледају ову тему.

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Doškolova(va)nje
« : 30. 12. 2013. у 18.38 »
Izdvojeno:
„Тренинг“?? То није новотарија? Нико више не иде на усавршавање, обуку, дошколовање?
Hm, oduvek sam mislila da se kaže doškolovaVAnje… :)
« Последња измена: 31. 12. 2013. у 07.42 Duja »
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже Duja

  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.851
Одг.: Doškolova(va)nje
« Одговор #1 : 31. 12. 2013. у 08.03 »
To je meni malo siva zona.

Sigurno jeste da doškolovavanje nije normirano. Klajn ima odrednicu u RJN, (doškolovati, doškolovanje). E sad, očito ljudi kažu doškolovavati. Morfološki je ovaj oblik naizgled validan, jer je nastao umetanjem sufiksa -va- u oblik svršenog glagola izveden prefiksom, dakle po istom obrascu kao

gledati : sagledati : sagledavati

Međutim, šta mu je prezent? *Doškolovavam se? Ako priznajemo doškolovavanje, morali bismo priznati i ovo, a to, zaista, neće da može.

Dakle, doškolovati jeste dvovidski (svršeno: Kad se doškolujem promeniću posao, nesvršeno: Doškolujem se na Radničkom univerzitetu.)

Doduše, ipak imamo pevati : natpevati : natpevavati : natpevavam. (Je li tako?)

Kako se naglašava doškolovanje? Ja sam nemam čvrst osećaj. Čak, teoretski, osećam razliku između gerunda (od nesvršenog glagola) dòškolovānje ’pohađanje dodatne nastave’ i imenice doškolovánje ’dodatna edukacija’, kao što imamo òbrazovānje zemljine kore : osnovno obrazovánje.

Ван мреже J o e

  • Велики модератор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 5.246
Одг.: Doškolova(va)nje
« Одговор #2 : 31. 12. 2013. у 09.33 »
Ево шта сам (пре пет година) написао на В., поводом премонтиравање:

Цитат
[…] Једино, дакле, ваља расправљати о сувислости глагола премонтиравати.  Иначе је овај творбени образац јако плодан у српском (натпевавати, овладавати, продавати, запржавати, обележавати, провејавати, распетљавати и тако у бесконачност) и ником паметном не пада на ум да тврди „Не може натпевавање јер не постоји певавање”. 

Мени се чини да је овде учестали облик непотребан, зато што је премонтирати двовидски глагол (тако у Једнотомнику) и може значити ’једанпут накнадно монтирати’ и ’накнадно вршити процес монтирања’, тј.  може се реализовати и у реченици Премонтирао сам то за пет минута и у Наставила је да премонтира ту слику или Премонтирали су то два сата.  Ако се ово друго учини необично, не треба да чуди јер и проф.  М.  Николић у свом Обратном речнику наводи само „сврш. ”.  Ипак, требало би узети Једнотомник као меродавнији (и сам Николић му је главни уредник) и закључити да је глаголска именица премонтирање регуларна и када значи ’накнадно монтирање (с акцентом на завршености радње)’ и када значи ’накнадно монтирање (с акцентом на трајању радње)’.  Именица од учесталог глагола (премонтиравање) имала би смисла само ако се тумачи као ’изнова (учестало) накнадно монтирање’, а, поред тога, није згодна за употребу јер је рогобатна.

Са овим се може упоредити и нормативно решење речи *дошколовавање (треба дошколовање), али је та реч другачија јер има само свршено значење.

Дакле, и сад мислим да је главни проблем са дошколовати што је свршени — по речницима, а и мени је првом неграматично Дошколујем се на Радничком универзитету.

Ипак, на теми http://forum.srpskijezickiatelje.com/index.php?topic=3047.0 смо нашли серију именица на -ње које имају значење и акценат као да су изведене од несвршеног глагола. Већина њих је на пре-.

Акценат је глагола ако има несвршено значење, -а́ње ако је свршено.

Није да је презент толико необичан. На Гуглу има погодака за сва лица (!), за 3. јд. и мн. укупно чак преко сто. Мени је, лично, природнији такав презент него сиљење језичког осећаја, како доживљавам размини́ра̄ње и сл.

Једина је разлика између натпевавати и дошколовавати што ово потоње већ има суфикс (-ова-), па су можда због нагомилавања суфикса Клајн и остали то забрањивали. Али дати препоруку „није дошколовавање [несврш.] него дошколовање [сврш.]“ непромишљено је (најблаже речено).

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Одг.: Doškolova(va)nje
« Одговор #3 : 31. 12. 2013. у 11.57 »
Hoćemo Nedoumicu!!!  [skoki]
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже J o e

  • Велики модератор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 5.246
Одг.: Doškolova(va)nje
« Одговор #4 : 31. 12. 2013. у 12.05 »
Па какву препоруку да дамо?

Ван мреже Бруни

  • Девојчица!!!
  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 9.857
  • Сајбер зевзек…
  • Говорим: шпански, енглески
  • Родно место: Београд
    • Српски ми је матерњи језик
    • Српски језички атеље
Одг.: Doškolova(va)nje
« Одговор #5 : 31. 12. 2013. у 12.37 »
Pa ne mora nikakva preporuka. Jednostavno analiza stanja. Zamisli da te je neko pitao to putem mejla. Da li je doškolovavanje ili doškolovanje?
Don’t ask me why I am a vegan, ask yourself why you’re not.

Ван мреже Duja

  • Администратор
  • Староседелац
  • *****
  • Поруке: 2.851
Одг.: Doškolova(va)nje
« Одговор #6 : 31. 12. 2013. у 13.47 »
Mislim da možemo konstatovati da postoji rupa u sistemu (i ne samo za ovaj glagol), tj. da nemamo siguran način da formiramo nesvršene/iterativne glagole tamo gde nam to značenje treba.

Тагови: